Menu Content/Inhalt
Home arrow Vragen arrow Vasten Christenen ook?
Vasten Christenen ook? PDF Afdrukken E-mail

Uit de Bijbel weten we dat bidden en vasten een regelmatig terugkerend onderdeel is in het leven van Gods volk.

Onder het Oude Verbond (oa de wet van Mozes) vroeg God Israël minstens eenmaal per jaar als volk te vasten op de Grote Verzoendag (zie Oude Testament het boek Leviticus 23:26-32).

Ook is van een aantal mannen uit het Oude Testament bekend, dat ze allen vasten zoals Mozes, Elia, David en vele koningen van Israël. Ze vastten zelf en leerden hun volk om dit ook te doen.

In het boek Handelingen (deel van de Incil) kunnen we lezen hoe de vroegere kerk in groepen bij elkaar kwamen (Hand. 13: 2,3) om te vastten voor speciale noden. Bijvoorbeeld als de apostelen uitzonden werden of plaatselijke oudsten aangesteld werden in de gemeente.

Er zijn meerdere doelen te noemen, want als je geen doel hebt gesteld, en je richt je op niets, dan kun je er zeker van zijn dat er ook niets gebeurd.
We dienen dus een doel te hebben om voor te vasten, zoals:

  1. Jezelf nederig opstellen (is verootmoedigen). Dit is niet een gevoel of iets vaags. Nee, juist als we vasten in geloof, vanuit deze motivatie, kan iemand zichzelf vernederen en God kan die persoon dan juist verhogen. Dit principe komt steeds weer terug in de Bijbel.
    Iedereen die zichzelf verhoogd zal vernederd worden en iedereen die zichzelf vernederd zal verhoogd worden (Matteüs 23:12).
    Dit is een bijbels principe voor gelovigen: het bereiken van vernedering door vasten.
  2. Een andere reden om te vasten is om dichter bij God te komen. De Bijbel zegt dat als we dichter tot God gaan Hij dichter tot ons zal komen (Jacobus 4:8). Dan gaan we Zijn Woord, de Bijbel, beter begrijpen. Het is van Christenen bekend dat als ze vasten en God zoeken, Hij hen een dieper inzicht in Zijn Woord geeft.
  3. Een andere reden om te vasten is om Gods wil te ontdekken en leiding in het leven te ontvangen. In het Oude Testament (Ezra 8:21) staat: “Toen riep Ezra bij de rivier de Ahava een vasten uit om ons te vernederen voor onze God en van Hem een voorspoedige aftocht af te smeken voor ons en onze kinderen en al onze have”.
    Dus: Gods wil ontdekken en leiding ontvangen in ons leven is een belangrijk doel om te bereiken door bidden en vasten.
  4. Ook een belangrijke reden om voor te vasten is voor genezing.  In Jesaja 58:8a staat: “Uw wond zal zich spoedig sluiten”. Wat betekent: Uw genezing zal spoedig gebeuren.
  5. Ook kan gevast worden voor bevrijding van boze geesten. Jezus zei eens (zie Matteüs 17:21) “Dit geslacht vaart niet uit dan door bidden en vasten”. Voordat de Here Jezus zelf aan Zijn bediening van bevrijding en genezing begon, vastte Hij 40 dagen (Matteüs 4:2).
  6. We kunnen ook vasten als we Gods ingrijpen in een bepaalde crisis nodig hebben. Of wanneer een bepaald probleem is ontstaan, welke we niet met gewone middelen aan kunnen.
    Een voorbeeld staat in 2 Kronieken 20:3 waar Josafat en het volk van Juda tegen over een oprukkend vijandelijk leger staan.
    En uit die geschiedenis blijkt dat, toen zij zich voor God vernederden, bij elkaar kwamen om te bidden en te vasten, God met dat vijandelijke leger afrekende.
  7. Een belangrijke reden om te vasten is om voorbede te doen en te bidden voor anderen. Bijvoorbeeld voor je onbekeerde familie. Daar een offer voor brengen van bidden en vasten.
 
< Vorige   Volgende >

Haber

Düşten öte
Ali’nin öyküsü

Filmi görmek için hemen tıklayın

Kanal Hayat

Kanal Hayat
Hotbird 7A 13.0º Doğu
11411 Ghz Yatay
27,500 Sembol/Saniye
5/6 Fec

SAT-7 TÜRK'e Hoşgeldiniz!

Her Gün 10:30 – 12:30 22:30 – 00:30
EET (Türkiye)
Eutelsat Hot Bird 8 10.949 GHz V
27500 simge
FEC ¾